Najczęstsze usterki | |||||
|
Najczęstsze usterki turbin i turbosprężarek.Duża prędkość obrotowa wirników, wynosząca 40 000 - 180 000 obr./min. oraz wysoka temperatura spalin dochodząca do 700 C sprawiają, że turbosprężarka jest zespołem bardzo czułym na wszelkie odstępstwa od przyjętych warunków eksploatacyjnych.Brak smarowania lub niewystarczające smarowanie. Dokładnie pasowane części turbosprężarki wymagają stałego dostarczania czystego oleju o właściwych parametrach. W przypadku niewystarczającego smarowania w czasie pracy silnika może nastąpić styk części wirujących i nieruchomych, co prowadzi do poważnego uszkodzenia zespołu. Olej poza smarowaniem współpracujących powierzchni ma również za zadanie ich chłodzenie. Niewystarczająca ilość oleju powoduje przegrzanie turbosprężarki, co prowadzi do jej uszkodzenia. Zanieczyszczony olej. Zanieczyszczenia w oleju powodują niedrożność wewnętrznych kanałów olejowych, porysowanie i porowkowanie wału oraz łożysk turbosprężarki. Obce ciała w zasysanym powietrzu i spalinach. Obce ciała w zasysanym powietrzu dostają się najczęściej przez nieszczelny lub uszkodzony układ dolotowy silnika. W przypadku spalin mogą to być uszkodzone części silnika ( n.p. kawałki prowadnic zaworowych, podgrzewaczy). Wysoka temperatura spalin. Wysoka temperatura spalin powoduje przeciążenie cieplne turbosprężarki. W wyniku tego przeciążenia następuje zwęglanie oleju smarnego, uszkodzenie łopatek turbiny oraz jej łożysk. Wysokie ciśnienie wylotowe. Wysokie ciśnienie wylotowe spalin powoduje powstanie sił osiowych działających na wirnik turbiny. Wynikiem tego jest zwiększone zużycie łożyska oporowego oraz pierścieni uszczelniających turbosprężarki. Niewłaściwa eksploatacja turbosprężarki. Niewłaściwa eksploatacja turbosprężarki to: nieregularna wymiana oleju, filtra oleju, filtra powietrza, zła jakość oleju i paliwa, próby samodzielnej naprawy i regulacji. Uruchomienie turbosprężarki niezgodne z instrukcją montażu. Użycie mas silikonowych do uszczelnienia układu olejowego silnika Utrudniony spływ oleju z turbosprężarki. 1. Przedmuchy układu tłokowego ( nadciśnienie pow.50 mm ). 2. Niedrożność układu odpowietrzania. 3. Zbyt wysoki poziom oleju. 4. Niedrożność przewodu spustowego turbosprężarki. |
||||