Naprawa turbosprężarki w naszym serwisie to nie tylko usunięcie usterki, ale też analiza jej przyczyn. Działamy rzetelnie, przejrzyście i z pełnym zaangażowaniem, by pomóc uniknąć podobnych problemów w przyszłości. Duża prędkość obrotowa wirników, wynosząca 40 000 - 300 000 obr./min. oraz wysoka temperatura spalin dochodząca do 700 C sprawiają, że turbosprężarka jest zespołem bardzo czułym na wszelkie odstępstwa od przyjętych warunków eksploatacyjnych.

Przykładowe objawy świadczące o uszkodzeniu turbosprężarki:

  • Pogorszenie osiągów silnika
  • Hałas – gwizd, szum, syczenie
  • Szary/niebieski/czarny dym wydobywający się z rury wydechowej
  • Wycieki oleju z turbosprężarki,
  • Kontrolka awarii silnika ("Check Engine")
  • Zwiększone ubytki oleju silnikowego

Przyczyny uszkodzeń turbosprężarki:

  • Brak smarowania lub niewystarczające smarowanie.

Precyzyjnie dopasowane elementy turbosprężarki wymagają stałego dopływu czystego oleju o odpowiednich parametrach. W przypadku niedostatecznego smarowania podczas pracy silnika może dojść do zatarcia łożysk oraz innych ruchomych części turbosprężarki.

Olej, oprócz funkcji smarującej, pełni również rolę chłodzącą. Zbyt mała jego ilość prowadzi do przegrzania elementów turbosprężarki, co w konsekwencji może skutkować jej uszkodzeniem.

  • Zanieczyszczony olej.

Zanieczyszczenia w oleju powodują niedrożność wewnętrznych kanałów olejowych, porysowanie czopów łożyskowych wałka oraz bieżni łożysk turbosprężarki.

  • Obce ciała w zasysanym powietrzu i spalinach.

Obce ciała w zasysanym powietrzu dostają się najczęściej przez nieszczelny lub uszkodzony układ dolotowy silnika. W przypadku spalin mogą to być uszkodzone części silnika ( n.p. kawałki prowadnic zaworowych, podgrzewaczy).

  • Wysoka temperatura spalin.

Wysoka temperatura spalin powoduje przeciążenie cieplne turbosprężarki. W wyniku tego przeciążenia następuje zwęglanie oleju smarnego, uszkodzenie łopatek turbiny oraz jej łożysk.

  • Wysokie ciśnienie wylotowe.

Zablokowany filtr DPF utrudnia prawidłowy przepływ spalin przez układ wydechowy, co prowadzi do wzrostu ciśnienia wstecznego oraz podwyższenia temperatury wewnątrz obudowy turbiny.

Nadmierne ciepło i zwiększone ciśnienie mogą negatywnie oddziaływać na turbosprężarkę, powodując spadek jej efektywności, przecieki oleju, zjawisko koksowania oleju w jej wnętrzu, a także nieszczelności układu spalinowego.

  • OVERSPEEDING 

OVERSPEEDING turbospręzarki to stan, w którym turbosprężarka obraca się z prędkością znacznie wyższą niż dopuszczalna, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń. Sytuacja ta może wystąpić z różnych powodów, takich jak uszkodzenia układu dolotowego, wydechowego, czy nieprawidłowe działanie układu kontroli silnika.  

  • Niewłaściwa eksploatacja turbosprężarki.

 1. Brak rozgrzewania silnika przed dynamiczną jazdą – zimny olej nie zapewnia odpowiedniego smarowania, co przyspiesza zużycie łożysk turbosprężarki.  

2. Natychmiastowe gaszenie silnika po jeździe na wysokich obrotach – prowadzi do zatrzymania obiegu oleju przy rozgrzanej turbosprężarce, co może spowodować przegrzanie i koksowanie oleju.  

3. Zaniedbanie regularnej wymiany oleju i filtrów – brudny olej niszczy precyzyjne elementy turbosprężarki i zmniejsza jej żywotność.  

4. Jazda z nieszczelnym układem dolotowym lub wydechowym – zaburza ciśnienie doładowania i może prowadzić do przegrzewania turbosprężarki.  

5. Nieprawidłowy tuning (zwiększanie ciśnienia doładowania bez modyfikacji innych układów) – przeciążenie turbosprężarki może skutkować jej szybkim uszkodzeniem.

  • Użycie mas sylikonowych do uszczelnienia układu olejowego silnika

Użycie mas silikonowych do uszczelnienia układu olejowego silnika

Utrudniony spływ oleju z turbosprężarki.

Stosowanie silikonowych mas uszczelniających w układzie olejowym silnika może prowadzić do poważnych uszkodzeń turbosprężarki. Oderwane fragmenty silikonu przedostają się do układu smarowania, zatykając kanały olejowe turbosprężarki. W efekcie dochodzi do ograniczenia lub całkowitego braku smarowania łożysk, co prowadzi do ich zatarcia i awarii turbosprężarki.

  • Zły stan techniczny silnika oraz jego osprzętu

Zużycie lub niesprawność elementów silnika i jego osprzętu, takich jak odma, układ EGR, wtryskiwacze czy zawory, może znacząco obciążyć turbosprężarkę. Niespalone paliwo, nadmierny przedmuch do skrzyni korbowej, nieszczelności czy zanieczyszczenia oleju prowadzą do zakłóceń w smarowaniu i chłodzeniu turbiny. W konsekwencji rośnie ryzyko przegrzania, koksowania oleju, spadku wydajności oraz uszkodzenia łożysk lub wirnika.

  • Montaż turbosprężarki niezgodny z instrukcją

Zamontowanie turbosprężarki niezgodnie z instrukcją może prowadzić do poważnych awarii już na etapie pierwszego uruchomienia.

Product added to compare.

Ta strona korzysta z ciasteczek. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.